טליוליני ברוטב לימון

אני חיה עכשיו בארץ, ומידי פעם (במיוחד כשמדברים על אוכל) עולים בי געגועים לרומא… לעומת זאת, כשהייתי ברומא, כל הזמן התגעגעתי לארץ… ליד שולחן הכתיבה שלי היה תלוי לוח שעם. על הלוח היו תמונות של חברים שלי מהארץ, חמסה קטנה (למזל…), תמונה של חוף הצוק, הכתבה של יאיר לפיד "מיהו ישראלי" ותמונה של עץ הלימון של השכנים של הורי. התמונה הזאת תמיד נתנה לי תחושה של בית, לא רק של ההורים, אלא של איזור השרון, במיוחד בחורף, עם הלימונים ופירות ההדר מסביב.

החורף של הימים האחרונים, עץ הלימון הקטן בחצר שלי, והצורך העז בפחמימות, הזכירה לי מנה שהרבה זמן לא הכנתי, פסטה טריה ברוטב לימון. זמן ההכנה שלה קצר מאוד, והרוטב מאוד פשוט ועדין, לכן חשוב מאוד להשתמש בפסטה טרייה מביצים. את הפסטה הכנתי בבית, למי שאין מכונת פסטה, בהחלט אפשר להשתמש בקנויה, חשוב שתהיה מביצים ולא פסטה יבשה מהסופר. הטליוליני הם בעצם ספגטי העשויים מביצים. עם כל ההמתנה וה"מנוחה" של הבצק, המנה מוכנה בשעה….אם כבר יש פסטה, הרוטב מוכן ב-5 דקות בלבד.

הפסטה : (הכמות הזאת הספיקה ל-2 אנשים מאוד רעבים, בעיקרון אם מדובר במנה ראשונה, היא יכולה להספיק בהחלט ל-4 אנשים)

300 גרם קמח (225 גרם קמח רגיל ו-75 גרם קמח דורום)

3 ביצים שלמות

קורט מלח

למי שיש מיקסר ההכנה מאוד מהירה, ידנית זה לוקח קצת יותר זמן, ונעזרים בשיטת "הר הגעש" (בתוך הר הקמח, עושים חור, בתוכו שמים את הביצים, ולאט לאט מתחילים להכניס את הקמח כלפי פנים ולשים את הבצק עד שמקבלים בצק צהבהב והומוגני). הבצק צריך להיות מעט דביק, אבל לא נדבק לידיים, אלא כזה שניתן לעבוד איתו.

את הבצק עוטפים בניילון נצמד, ומכניסים למקרר ל-20 דקות מנוחה.

כשמתחילים להכין את הפסטה במכונת הפסטה, כדאי לחלק את הבצק ל-4 חלקים, ולעטוף כל פעם את יתר הבצק בניילון נצמד כדי שלא יתייבש. במכונת הפסטה מרדדים את הבצק תחילה ברמה הכי גבוהה (הכי עבה, אצלי זה 6) ויוצרים דפים, חשוב לקמח מפעם לפעם אם הבצק דביק מידי, יורדים לרמה 4, ואז לרמה 3, כך השארתי אותם, ואז מעבירים אותם לצד השני שחותך לאטריות, לטליוליני.

שמים על משטח מקומח על מנת שלא ידבקו. וזהו, הפסטה מוכנה.

מעמידים סיר עם מים וקצת מלח (על כל ליטר מים, כפית מלח), ושמים גם טיפת שמן זית (נכון…באיטליה לא נהוג לשים שמן במים של הפסטה, אבל כשמכינים פסטה טריה, במיוחד כזאת, שיש חשש שהיא תדבק ותהפוך לגוש, השמן עוזר בעצם להפריד אותה במים). זמן ההכנה של פסטה טרייה 2-3 דקות בלבד.

הרוטב:

לימון גדול (או 2 קטנים), מגרדים את כל קליפת הלימון, וסוחטים מיץ מחצי לימון

שמנת (מתוקה או לבישול, מה שיש בבית…) כמה שצריך, אני שמתי בערך שליש חבילה

קוביית חמאה (כ-50 גרם)

מלח, פלפל,פרמיז'ן

הכל צריך להיות מוכן ליד הכיריים, כי ההכנה מאוד מהירה, וכל דקה חשובה, אבל כאמור…זה מוכן ב-5 דקות.

במחבת גדולה (שתוכל להכיל גם את הפסטה) או סיר, ממיסים את החמאה עם 3/4 מגרידת הלימון על אש מאוד נמוכה, כדי שהחמאה תקבל את הארומה של הלימון. כשהחמאה נמסה, זורקים את הפסטה למים ומבשלים במשך דקה (המשך הבישול יעשה במחבת/בסיר עם הרוטב), זהו בערך הזמן שהמים רותחים מחדש. בעזרת מזלג או כף להגשת פסטה, מעבירים את הפסטה למחבת עם החמאה, בלי לסנן! כדי שגם חלק ממי הבישול יעברו איתה.

מוסיפים זרזיף של שמנת (לא הרבה מידי! אחרת יהיה טעם רק של שמנת), את שארית גרידת הלימון, מיץ הלימון, מלח ופלפל, ומערבבים היטב, שוב הכל על אש נמוכה. כשהרוטב עוטף בצורה אחידה את הפסטה מכבים את האש, מוסיפים פרמיז'ן עם כמה כפות ממי בישול הפסטה ומערבבים היטב (המים נועדו לכך שהפרמיז'ן לא ידביק הכל וייבש את הרוטב).

זהו. כל-כך מהיר, כל כך פשוט וכל-כך טעים…אפשר להגיש עם קצת פטרוזיליה או מנטה טריה קצוצה למעלה.

בתאבון.

7 תגובות בנושא “טליוליני ברוטב לימון

  1. וואו! אני מאוהבת בבלוג שלך!
    בשישי בערב הכנתי את הפוקצ'ה, והיא יצאה פשוט מושלמת. טעימה בטירוף.
    תודה תודה תודה!

    1. שיר איזה כיף לשמוע….
      הכל אצלי כל-כך חדש, ואני כל-כך נהנת לכתוב, אני שמחה שגם נעים לקרוא ומצליחים במטבח…
      תודה על הפירגון!

  2. היי
    את הפסטה ברוטב לימון הראשונה שלי טעמתי בסורנטו {איך לא…} לפני המון שנים והיא היתה לא פחות מאלוהית .עוד רוטב מדהים שזכור לי משם הוא רוטב קישואים בשמנת שהיה כל כך קליל ועדין . מאז אני מנסה לשחזר ולא מצליחה להגיע לטעם .ניסיתי המון מתכונים עם ובלי שינויים שלי וזה לא זה. בכל אופן אשמח אם תעלי וורסיה שלך למתכון קישואים בשמנת. אגב אנסה בקרוב את המתכון הנל נשמע יאמי

    1. היי ניצה,
      גם אני הכרתי את הרוטב הזה בסורנטו, אבל עם ריזוטו…הוא מהיר ומעולה!
      אני לא מכירה רוטב רק של קישואים ושמנת….אולי היה שם גם זעפרן? אני אחפש אצל מכרים ואשתדל לחזור אליך עם תשובה…
      ערב נעים
      רומי

  3. היי
    כל הכבוד על התגובה המהירה
    בטוח לא היה שם זעפרן, אני לא חובבת גדולה של תבלין זה.
    תודה על המאמצים

כתיבת תגובה

